”Med Zetterbergs har man ett felfritt ägande.”

När chauffören Fredrik Björk skulle skaffa ny anläggningsbil var det aldrig någon tvekan om märke. Med låg produktvikt och tidigare erfarenhet av klockren service var Zetterbergs det självklara valet. Efter några veckor i drift kan han inte se att han skulle valt något annorlunda. Bilen uppfyller alla hans förväntningar.

Chauffören Fredrik Björk framför sin nya anläggningsbil. Detta är hans andra dumperbyggnation från Zetterbergs.

– Jag trodde aldrig att jag skulle kunna få till en lättare bil än den förra, men det lyckades! Tjänstevikten på 14 100 kg är jag grymt nöjd med. Det är ju alltid ett vågspel det där. Lätt kan ju också bli svajigt, men inte med Zetterbergs. Här lyckades ni perfekt med balansen. Den är riktigt stabil att köra, även med korgen i luften.

I branschen är Fredrik på Kyrkheddinge Åkeri AB mer känd som ”Björk-pågen”. Inte helt oförklarligt då hans pappa, och ägare till tvåbilsåkeriet, redan hade lagt beslag på ”Björk”. Fredrik har sprungit runt bland hans lastbilar konstant sedan barnsben, så valet av yrke föll sig naturligt. Att arbeta far och son tillsammans fungerar bra, men självklart smyger det sig också in lite extra prestige och envishet i att vilja gå sin egen väg.

– Farsan kör ett annat märke och när jag skaffade förra bilen för drygt fem år sedan var det väl lite så att ”nu ska jag inte bygga hos samma som honom”. Då blev det Zetterbergs för mig. Hade ju koll på att ni släppt ZD4 också förstås och tilltalades av den låga byggnationsvikten och utseendet. Det var rätt val. Tror inte jag behövt fixa till nånting på den påbyggnationen faktiskt. Den fungerar felfritt fortfarande och är såld vidare nu.

Detaljer som skapar skillnad

Vikten var prio ett även på den här bilen då Fredrik nästan uteslutande kör anläggning med berg- och schaktmaterial på ackord i Lund, Malmö och Danmark. Han har verkligen gått in på detaljnivå för att komma ner i kilon.

– Er personal var kanske inte helnöjd när jag bad om vikt på komponent efter komponent, men ni var tillmötesgående som alltid och då blev slutresultatet också toppen. Jag valde att plocka bort verktygslådor och köra era bakre stänkskärmar som är lättare än chassitillverkarens. Hyttskyddet tog jag ett lägre, dels för vikt, dels för att jag grusar på ställen där grenar kan ta i.

Fredrik gjorde en hel del aktiva val för att reducera vikten. Bland annat lägre hyttskydd, Zetterbergs stänkskärmar istället för fabriksmonterade och utan verktygslådor. Tjänstevikten på 14 100 kg är han mycket nöjd med.

Något förutom vikten du är extra nöjd med?

– Ja, här lyssnade jag faktiskt lite på farsan och tog en lägre automatläm på 250 mm. Allt för att slippa koppla bort kärran och kunna sprida så flexibelt som möjligt över dragstången. Det passar mig bra. Sen måste jag säga att extrafunktionen med snabbsänkningsventil är fruktansvärt skönt att ha. Att kunna sänka snabbare och komma iväg fort utan att det guppar och svänger har jag insett är värt mycket.

Hur upplever du dumpern och dess konstruktion?

– Formmässigt är den ju väldigt stilig. Baljan är verkligen väl genomtänkt och lättarbetad! Jag gillar att den är fri invändigt – utan några svetsskarvar. Det gör att jag även kan köra pallgods vid tillfällen utan att det hugger tag och går sönder eller rasar grejer. Rasskyddet på sidan uppskattar jag också om nån maskinist eventuellt råkar tappa nåt. Dumpern är enkel att hålla ren och snygg. Som lite petig är det alltid ett plus om underhållet kan göras effektivt. Spridarluckan med svängbar dörr i aluminium är enkel att jobba med och att ni sätter stegar på båda sidor är oerhört praktiskt. Jättesmidigt att ta sig upp!

Fredrik har varit chaufför sedan 2007 och berättar att han ibland funderat i andra banor. Men så sätter han sig i bilen bakom ratten och kommer ut bland kollegor och då försvinner dessa tankar helt. Han trivs med jobbet.

Vad är roligast?

– Att den ena dagen inte är den andra lik. Sedan måste jag nog ha något fel i huvudet, för jag gillar ”klydd”. Att köra på trånga och knepiga ställen. Lasta på ett och tippa på ett annat. Rimmar inte helt bra med att köra på ackord, men sätter man bara första vändan brukar resten flyta på av sig självt.

Fredrik gillar skiftande körningar som ställer krav på chauffören för att få till det effektivt.

Kundservice i toppklass

Är svensktillverkat ett aktivt val hos dig?

– Ja, det måste jag säga. Det känns bra att välja en svensk produkt, men ur den aspekten är det nog främst er kundservice som gjorde att det blev en bil till. I min orderläggning har säljaren haft stenkoll. Han var engagerad och lyssnade verkligen in vad det var jag ville ha. Allt har bara varit rätt från början. Ni hymlar inte med något utan är öppna och samarbetsvänliga för att möta önskemålen och kollar upp det man frågar om. Att kunna träffas personligen under ett byggmöte och gå igenom ordern innan den börjar produceras känns tryggt.

Fredrik uppskattar det goda samarbetet med säljaren, som tog in hans önskemål och såg till att vi levererade ut precis den bil han ville ha.

Du har ju varit på plats hos oss i anläggningen också. Vad ger Zetterbergs för intryck?

– Att ni fortfarande har en form av ”familjestatus” med hela koncernen under ett och samma tak. Det tror jag ni vinner på, istället för att skicka grejer hit och dit. Ni är ett tight gäng som leverera det kunden vill ha och tillsammans får det att fungera.

Även om Fredrik varit förskonad från fel på förra bilen och allt har fungerat bra efter leverans lyfter han vikten av en pålitlig eftermarknad.

– Jag beställde en hydrauloljefiltersats en gång. Ringde er reservdelssäljare sent på eftermiddagen och dagen efter stod pallen på gården. En annan gång tog jag in offert på ny automatläm. Två dagar skulle det ta. Ni har ju allt på plats. Kan inte tänka mig att tillverkare utomlands kan mäta sig med det på något sätt. Om något skulle gå sönder vet jag att ni löser det snabbt. Att ha grejerna hemma dagen efter och slippa förlora arbetsdagar är guld värt! Den biten tycker jag att ni har all rätt att skryta mer om. Väljer jag ett billigare alternativ av påbyggare betyder det oftast fler problem och betydligt sämre service. Vad gör jag då? Jag tycker det är värt att lägga lite extra alla dagar i veckan för servicen man får hos Zetterbergs.

När byter din far till Zetterbergsbil tror du?

– Haha. Han är konservativ. Vi har i princip samma bil, men hans är runt 400 kilo tyngre. Nu kör han med ”pensionärslucka”, sån höglyftande för att kunna styra bekvämt från hytten. Min svängbara lucka är väl inte lika lyxig på det sättet, men jag rör gärna på mig så det är inget som stör. Men fördelarna spelar egentligen ingen roll. Han skulle aldrig erkänna att mitt val är bäst!

Så du rekommenderar vår dumper till andra?

– Absolut. Utan tvekan. Har man en Zetterbergare har man ett felfritt ägande.

Enligt Fredriks erfarenheter innebär en Zetterbergsbil ett felfritt ägande.

Vill du läsa mer om vår dumper ZD4 och vad andra kunder tycker hittar du information här.

Dela artikeln

Facebook
LinkedIn
Twitter